Praktyki studenckie

Praktyki studenckie realizujemy w Centrum Pomocy Psychologicznej we Wrocławiu. Są to praktyki nieobowiązkowe, więc nie potrzebujesz skierowania z uczelni, ale jeśli je masz i chcesz uzyskać od nas podpis pod skierowaniem oraz wymaganymi przez Twoją szkołę dokumentami, nie ma problemu, wszystko podpiszemy i Ci przekażemy. Praktyki realizujemy w formie wykładowo-warsztatowej w naszej salce szkoleniowej, która przy okazji jest naszym salonem, dzięki czemu prawdopodobnie poznasz cały zespół Centrum Pomocy Psychologicznej, a może nawet zdarzy nam się wspólnie wypić kawę na naszym przepięknym ogrodzie. Dzięki temu, że zajęcia realizujemy w kilkuosobowym zespole udało nam się stworzyć całkiem szeroki wachlarz tematyczny, mamy nadzieję, że każdy z Was dowie się czegoś ciekawego. Wszystkie jesteśmy otwarte na pytania i chętnie dzielimy się wiedzą praktyczną. Na naszych praktykach obszar merytoryczny jest dla nas najważniejszy, ale nie przeszkadza nam to w prowadzeniu zajęć w przyjaznej atmosferze. 

Czego nauszycz się na praktykach?

– Diagnostyki w teorii – nauczymy Cię jak wybierać odpowiednie metody diagnostyczne do danych potrzeb pacjenta oraz jak wyciągać z postępowania diagnostycznego użyteczne wnioski.

Diagnostyki w praktyce – nauczymy Cię korzystania z narzędzi diagnostycznych do badania m.in. osobowości i funkcji poznawczych.

Pisanie raportów diagnostycznych – pokażemy Ci jak napisać prawidłową opinię z procesu diagnostycznego.

Wywiad i obserwacja – wspólnie przećwiczymy różnego rodzaju techniki prowadzenia wywiadu i obserwacji. Nauczymy Cię również jak wyciągać prawidłowe wnioski na podstawie rozmowy oraz jak przekazywać informację zwrotną.

Psychoedukacja – pokażemy Ci jak prowadzić psychoedukację w przeróżnych obszarach, z którymi najczęściej zmagają się nasi pacjenci.

Interwencja kryzysowa – dowiesz się w jaki sposób można interweniować i udzielić pomocy osobom doświadczającym kryzysów życiowych.

Oddziaływania terapeutyczne – będziesz obserwatorem naszej codziennej pracy i będziesz uczestniczyć w zespołowych dyskusjach.

    • Praktyki realizowane będą zarówno stacjonarnie, jak i online (jednocześnie). Jeśli ktoś ma możliwość odbycia praktyk na miejscu, to zapraszamy do naszego centrum, natomiast jeśli ktoś nie ma takiej możliwości, to może się z nami połączyć na platformie Google Meet
    • Praktyki odbywać będą się od poniedziałku do piątku, zgodnie z ustalonym harmonogramem w godzinach 15-20.
    • Na praktyki stacjonarne zapraszamy do naszego centrum, które mieści się na ul. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego 9.

Prowadzący

Natalia Popławska

psycholog, specjalista diagnozy psychologicznej, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna, właścicielka Centrum Pomocy Psychologicznej, opiekun praktyk

Martyna Trzepizur

psycholog, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna w trakcie certyfikacji, menadżerka Centrum Pomocy Psychologicznej

Paula Błauciak

psycholog, specjalista diagnozy psychologicznej

Agata Pastuszak

psycholog, opiekun praktyk

Jagoda Paprocka

psycholog, specjalista diagnozy psychologicznej, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna w trakcie certyfikacji

Marta Kowalska

psycholog, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna w trakcie certyfikacji

Aleksandra Sobieska

psycholog, specjalista diagnozy psychologicznej, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna w trakcie certyfikacji

Zuzanna Pacześniak

psycholog

Praktyki – jak do nich dołączyć?

Kolejną turę praktyk rozpoczynamy już 09.05.2022 r. Spotkania będą odbywały się zgodnie z poniższym harmonogramem.

W związku z tym, iż są to praktyki nieobowiązkowe, nie potrzebujemy skierowania z uczelni, na której studiujesz. Po zakończonych praktykach, każdy uczestnik dostanie potwierdzenie uczestnictwa wraz z szczegółową informacją odnośnie tematyki spotkań i godzin zrealizowanych praktyk.

Praktyki trwają 100 godzin zegarowych, a uczestnictwo w nich kosztuje 1000 zł.

Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o zrealizowaniu 100h praktyk ze szczegółowym ujęciem zakresu tematycznego. 

Kup udział w praktykach (forma dowolna – online lub stacjonarnie)

Koszt 1000zł

Brak w magazynie

Plan praktyk

Natalia Popławska 

5h – Zaburzenia afektywne – diagnoza różnicowa oraz techniki terapeutyczne

    1. Czym są zaburzenia afektywne – wprowadzenie teoretyczne
    2. Diagnoza różnicowa zaburzeń afektywnych
    3. Przegląd narzędzi diagnostycznych
    4. Ćwiczenia/narzędzia do pracy poznawczej i behawioralnej
    5. Case study – praca na trudnych diagnostycznie przypadkach – różnicowanie zaburzeń

5h – Interwencja kryzysowa

    1. Interwencja kryzysowa – wprowadzenie teoretyczne
    2. Przegląd badań/statystyk policyjnych dotyczących samobójstw
    3. Interwencja kryzysowa w pracy z osobami z kryzysem suicydalnym
    4. Omówienie kontraktu suicydalnego
    5. Oddziaływania interwencyjne w pracy z osobą będącą ofiarą nadużycia seksualnego

5h – Praca psychologa – jak żyć po studiach? 

    1. Rozmowa na temat drogi młodego psychologa
    2. Kierunki rozwoju w pracy psychologa
    3. Dyskusja na temat obaw związanych z podjęciem pracy psychologa
    4. Różnica pomiędzy wiedzą akademicką a wiedzą praktyczną
    5. Historie zawodowe praktyków

Natalia Popławska/Agata Pastuszak 

10h – Pacjent w gabinecie – inscenizacja procesu terapeutycznego w praktyce

    1. Pierwsze spotkanie z pacjentem
    2. Odgrywanie scenek trwających po 50 min (terapeuta, pacjent, obserwator)
    3. Prezentacja oddziaływań, technik i narzędzi w trwającym procesie terapeutycznym
    4. Stawianie hipotez diagnostycznych w odpowiedzi na prezentowane objawy
    5. Analiza procesu/scenki, praktyczne informacje, użyte narzędzia

Agata Pastuszak 

5h – Dialog motywujący:

    1. Modele zmiany zachowań zdrowotnych;
    2. Definicja dialogu motywującego;
    3. Fazy i procesy w DM;
    4. Elementy składowe dialogu motywującego;
    5. Szczegółowe omówienie narzędzi OARS;
    6. Zjawisko ambiwalencji i oporu;
    7. Ćwiczenia praktyczne.

5h – Dialog motywujący i terapia poznawczo-behawioralna:

    1. Omówienie podstawowych technik w psychoterapii poznawczo-behawioralnej i krótka charakterystyka paradygmatu;
    2. Integracja dialogu motywującego z podejściem poznawczo-behawioralnym;
    3. Dialog sokratejski a dialog motywujący;
    4. Budowanie relacji terapeutycznej w oparciu o podejście integrujące;
    5. Zastosowanie DM w terapii zaburzeń psychicznych;
    6. Ćwiczenia praktyczne.

Martyna Trzepizur 

5h – Praca z pacjentem z niskim poczuciem własnej wartości 

    1. Czym jest niskie poczucie własnej wartości?
    2. Jakie mogą być czynniki wpływające na niską samoocenę – model
    3. Techniki poznawcze w pracy z osobą o niskim poczuciu własnej wartości
    4. Tabela automatycznych myśli oraz edukacja jak można negatywne myśli automatyczne zamienić na myśli alternatywne
    5. Ćwiczenia praktyczne – narzędzia do pracy z klientem/pacjentem

5h – Perfekcjonizm 

    1. Czym jest perfekcjonizm?
    2. Zniekształcenia poznawcze w perfekcjonizmie – przykłady myśli automatycznych
    3. Pytania, narzędzia pomocne w identyfikacji perfekcjonizmu
    4. Perfekcjonizm, a zaburzenia/choroby psychiczne
    5. Praktyczne narzędzia do pracy z pacjentem/klientem

5h – Zaburzenia lękowe – diagnoza różnicowa oraz techniki terapeutyczne

    1. Zaburzenia lękowe – wprowadzenie teoretyczne
    2. Różnicowanie zaburzeń lękowych na podstawie modeli terapii poznawczo-behawioralnej
    3. Przegląd narzędzi diagnostycznych
    4. Ćwiczenia/narzędzia w pracy z pacjentem z zaburzeniami lękowymi
    5. Case study – praca na trudnych diagnostycznie przypadkach – różnicowanie zaburzeń

 

Paula Błauciak

5h – Omówienie Wielowymiarowego Inwentarza Osobowości MMPI-2

    1. Podstawy teoretyczne i historia powstania testu
    2. Skale testowe
    3. Procedura badania
    4. Omówienie sposobu obliczania wyników
    5. Zasady interpretacji
    6. Sposoby sporządzania opinii psychologicznej na podstawie wyników testowych

5h – Scenki

    1. Konsultacje psychologiczne
    2. Różnicowanie objawów w oparciu o kryteria diagnostyczne

5h – WWO – osoby wysoko wrażliwe

    1. Definicja WWO
    2. Wysoka wrażliwość a badania naukowe
    3. Osoba wysoko wrażliwa w gabinecie

5h – Poradnictwo psychologiczne

    1. Definicja wsparcia psychologicznego
    2. Wyzwania etapów rozwojowych
    3. Kiedy i dla kogo poradnictwo psychologiczne?
    4. Wybrane metody pomocy stosowane w zakresie poradnictwa

Aleksandra Sobieska 

5h – Zaburzenia osobowości – SCID-5-PD

    1. Omówienie kryteriów diagnostycznych zaburzeń osobowości klastra A, B, C
    2. Prezentacja na materiale filmowym prototypów poszczególnych zaburzeń osobowości
    3. Prezentacja nagrania badania SCID-5-PD
    4. Ćwiczenie praktyczne z wykorzystaniem SCID-5-PD – próba oceny wypowiedzi odgrywanego pacjenta pod kątem występowania poszczególnych objawów zaburzeń osobowości

    Jagoda Paprocka

    5h – Rozwój dziecka i zaburzenia rozwojowe 

      1. Dziecko czy rodzic jako klient? Omówienie specyficznych warunków diagnozy i psychoterapii dzieci i młodzieży w kontekście współdziałania z opiekunami.
      2. Rozwój poznawczy dziecka w pierwszych latach życia – przedstawienie różnych koncepcji.
      3. Proces diagnostyczny – kroki diagnostyczne i dobre praktyki.
      4. Niepełnosprawność umysłowa – opis, diagnoza i zaburzenia współwystępujące.
      5. Spektrum autyzmu – diagnoza różnicowa z innymi zaburzeniami rozwojowymi.

    5h – Zaburzenia eksternalizacyjne 

      1. Tradycyjna typologia zaburzeń u dzieci – eksternalizacyjnych i internalizacyjnych.
      2. Diagnoza różnicowa – ADHD, ODD czy CD? Oddziaływania środowiskowe i techniki behawioralne.
      3. Zaburzenia lękowe dzieci i młodzieży – diagnoza i oddziaływania terapeutyczne.
      4. OCD dzieci i młodzieży – diagnoza i oddziaływania terapeutyczne.
      5. Kryzysy rozwojowe, sytuacyjne i środowiskowe.

    5h – zaburzenia internalizacyjne

      1. Zaburzenia psychiczne wywołane kryzysem (traumą) – ASD, PTSD i zaburzenie adaptacyjne. Diagnoza różnicowa i oddziaływania terapeutyczne.
      2. Diagnoza depresji u dzieci i młodzieży – obraz kliniczny i różnicowanie od innych zaburzeń.
      3. ChAD u dzieci i młodzieży – badania i rozpoznanie.
      4. Inne zaburzenia rozpoczynające się zwykle w okresie dzieciństwa i dojrzewania – mutyzm wybiórczy, zaburzenia tikowe, moczenie i zanieczyszczanie się.
      5. Rozwijające się mechanizmy zaburzeń osobowości u młodzieży – rozpoznanie.

    Marta Kowalska 

    5h – zaburzenia odżywiania 

      1. Wprowadzenie teoretyczne dotyczące zaburzeń odżywiania
      2. Diagnoza różnicowa
      3. Narzędzia wykorzystywane w pracy z pacjentami z zaburzeniami odżywiania
      4. Ćwiczenia praktyczne

    Zuzanna Pacześniak

    Self-care dla psychologa

    1. Jak zadbać o siebie i swoje zdrowie psychiczne pracując w zawodach
    związanych z udzielaniem pomocy psychologicznej?
    2. Moje granice i potrzeby w pracy zawodowej.
    3. Self practice i self reflection – czyli słowo wstępne o pracy własnej
    4. Self-compassion, czyli o trudnych emocjach w sytuacji pomagania
    innym i jak z nimi pracować