Praktyki studenckie
Praktyki studenckie realizujemy w Centrum Pomocy Psychologicznej we Wrocławiu. Są to praktyki nieobowiązkowe, więc nie potrzebujesz skierowania z uczelni, ale jeśli je masz i chcesz uzyskać od nas podpis pod skierowaniem oraz wymaganymi przez Twoją szkołę dokumentami, nie ma problemu, wszystko podpiszemy i Ci przekażemy. Praktyki realizujemy w formie wykładowo-warsztatowej w naszej salce szkoleniowej, która przy okazji jest naszym salonem, dzięki czemu prawdopodobnie poznasz cały zespół Centrum Pomocy Psychologicznej, a może nawet zdarzy nam się wspólnie wypić kawę na naszym przepięknym ogrodzie. Dzięki temu, że zajęcia realizujemy w kilkuosobowym zespole udało nam się stworzyć całkiem szeroki wachlarz tematyczny, mamy nadzieję, że każdy z Was dowie się czegoś ciekawego. Wszystkie jesteśmy otwarte na pytania i chętnie dzielimy się wiedzą praktyczną. Na naszych praktykach obszar merytoryczny jest dla nas najważniejszy, ale nie przeszkadza nam to w prowadzeniu zajęć w przyjaznej atmosferze.
Czego nauszycz się na praktykach?
– Diagnostyki w teorii – nauczymy Cię jak wybierać odpowiednie metody diagnostyczne do danych potrzeb pacjenta oraz jak wyciągać z postępowania diagnostycznego użyteczne wnioski.
– Diagnostyki w praktyce – nauczymy Cię korzystania z narzędzi diagnostycznych do badania m.in. osobowości i funkcji poznawczych.
– Pisanie raportów diagnostycznych – pokażemy Ci jak napisać prawidłową opinię z procesu diagnostycznego.
– Wywiad i obserwacja – wspólnie przećwiczymy różnego rodzaju techniki prowadzenia wywiadu i obserwacji. Nauczymy Cię również jak wyciągać prawidłowe wnioski na podstawie rozmowy oraz jak przekazywać informację zwrotną.
– Psychoedukacja – pokażemy Ci jak prowadzić psychoedukację w przeróżnych obszarach, z którymi najczęściej zmagają się nasi pacjenci.
– Interwencja kryzysowa – dowiesz się w jaki sposób można interweniować i udzielić pomocy osobom doświadczającym kryzysów życiowych.
– Oddziaływania terapeutyczne – będziesz obserwatorem naszej codziennej pracy i będziesz uczestniczyć w zespołowych dyskusjach.
-
- Praktyki realizowane będą zarówno stacjonarnie, jak i online (jednocześnie). Jeśli ktoś ma możliwość odbycia praktyk na miejscu, to zapraszamy do naszego centrum, natomiast jeśli ktoś nie ma takiej możliwości, to może się z nami połączyć na platformie Google Meet.
-
- Praktyki odbywać będą się od poniedziałku do piątku, zgodnie z ustalonym harmonogramem w godzinach 15-20.
-
- Na praktyki stacjonarne zapraszamy do naszego centrum, które mieści się na ul. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego 9.
Prowadzący

Natalia Popławska
psycholog, specjalista diagnozy psychologicznej, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna, właścicielka Centrum Pomocy Psychologicznej, opiekun praktyk

Martyna Trzepizur
psycholog, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna w trakcie certyfikacji, menadżerka Centrum Pomocy Psychologicznej

Paula Błauciak
psycholog, specjalista diagnozy psychologicznej

Agata Pastuszak
psycholog, opiekun praktyk

Jagoda Paprocka
psycholog, specjalista diagnozy psychologicznej, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna w trakcie certyfikacji

Marta Kowalska
psycholog, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna w trakcie certyfikacji

Aleksandra Sobieska
psycholog, specjalista diagnozy psychologicznej, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna w trakcie certyfikacji

Zuzanna Pacześniak
psycholog
Praktyki – jak do nich dołączyć?
Kolejną turę praktyk rozpoczynamy już 09.05.2022 r. Spotkania będą odbywały się zgodnie z poniższym harmonogramem.
W związku z tym, iż są to praktyki nieobowiązkowe, nie potrzebujemy skierowania z uczelni, na której studiujesz. Po zakończonych praktykach, każdy uczestnik dostanie potwierdzenie uczestnictwa wraz z szczegółową informacją odnośnie tematyki spotkań i godzin zrealizowanych praktyk.
Praktyki trwają 100 godzin zegarowych, a uczestnictwo w nich kosztuje 1000 zł.
Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o zrealizowaniu 100h praktyk ze szczegółowym ujęciem zakresu tematycznego.
Kup udział w praktykach (forma dowolna – online lub stacjonarnie)
Koszt 1000zł
Brak w magazynie
Plan praktyk
Natalia Popławska
5h – Zaburzenia afektywne – diagnoza różnicowa oraz techniki terapeutyczne
-
- Czym są zaburzenia afektywne – wprowadzenie teoretyczne
- Diagnoza różnicowa zaburzeń afektywnych
- Przegląd narzędzi diagnostycznych
- Ćwiczenia/narzędzia do pracy poznawczej i behawioralnej
- Case study – praca na trudnych diagnostycznie przypadkach – różnicowanie zaburzeń
5h – Interwencja kryzysowa
-
- Interwencja kryzysowa – wprowadzenie teoretyczne
- Przegląd badań/statystyk policyjnych dotyczących samobójstw
- Interwencja kryzysowa w pracy z osobami z kryzysem suicydalnym
- Omówienie kontraktu suicydalnego
- Oddziaływania interwencyjne w pracy z osobą będącą ofiarą nadużycia seksualnego
5h – Praca psychologa – jak żyć po studiach?
-
- Rozmowa na temat drogi młodego psychologa
- Kierunki rozwoju w pracy psychologa
- Dyskusja na temat obaw związanych z podjęciem pracy psychologa
- Różnica pomiędzy wiedzą akademicką a wiedzą praktyczną
- Historie zawodowe praktyków
Natalia Popławska/Agata Pastuszak
10h – Pacjent w gabinecie – inscenizacja procesu terapeutycznego w praktyce
-
- Pierwsze spotkanie z pacjentem
- Odgrywanie scenek trwających po 50 min (terapeuta, pacjent, obserwator)
- Prezentacja oddziaływań, technik i narzędzi w trwającym procesie terapeutycznym
- Stawianie hipotez diagnostycznych w odpowiedzi na prezentowane objawy
- Analiza procesu/scenki, praktyczne informacje, użyte narzędzia
Agata Pastuszak
5h – Dialog motywujący:
-
- Modele zmiany zachowań zdrowotnych;
- Definicja dialogu motywującego;
- Fazy i procesy w DM;
- Elementy składowe dialogu motywującego;
- Szczegółowe omówienie narzędzi OARS;
- Zjawisko ambiwalencji i oporu;
- Ćwiczenia praktyczne.
5h – Dialog motywujący i terapia poznawczo-behawioralna:
-
- Omówienie podstawowych technik w psychoterapii poznawczo-behawioralnej i krótka charakterystyka paradygmatu;
- Integracja dialogu motywującego z podejściem poznawczo-behawioralnym;
- Dialog sokratejski a dialog motywujący;
- Budowanie relacji terapeutycznej w oparciu o podejście integrujące;
- Zastosowanie DM w terapii zaburzeń psychicznych;
- Ćwiczenia praktyczne.
Martyna Trzepizur
5h – Praca z pacjentem z niskim poczuciem własnej wartości
-
- Czym jest niskie poczucie własnej wartości?
- Jakie mogą być czynniki wpływające na niską samoocenę – model
- Techniki poznawcze w pracy z osobą o niskim poczuciu własnej wartości
- Tabela automatycznych myśli oraz edukacja jak można negatywne myśli automatyczne zamienić na myśli alternatywne
- Ćwiczenia praktyczne – narzędzia do pracy z klientem/pacjentem
5h – Perfekcjonizm
-
- Czym jest perfekcjonizm?
- Zniekształcenia poznawcze w perfekcjonizmie – przykłady myśli automatycznych
- Pytania, narzędzia pomocne w identyfikacji perfekcjonizmu
- Perfekcjonizm, a zaburzenia/choroby psychiczne
- Praktyczne narzędzia do pracy z pacjentem/klientem
5h – Zaburzenia lękowe – diagnoza różnicowa oraz techniki terapeutyczne
-
- Zaburzenia lękowe – wprowadzenie teoretyczne
- Różnicowanie zaburzeń lękowych na podstawie modeli terapii poznawczo-behawioralnej
- Przegląd narzędzi diagnostycznych
- Ćwiczenia/narzędzia w pracy z pacjentem z zaburzeniami lękowymi
- Case study – praca na trudnych diagnostycznie przypadkach – różnicowanie zaburzeń
Paula Błauciak
5h – Omówienie Wielowymiarowego Inwentarza Osobowości MMPI-2
-
- Podstawy teoretyczne i historia powstania testu
- Skale testowe
- Procedura badania
- Omówienie sposobu obliczania wyników
- Zasady interpretacji
- Sposoby sporządzania opinii psychologicznej na podstawie wyników testowych
5h – Scenki
-
- Konsultacje psychologiczne
- Różnicowanie objawów w oparciu o kryteria diagnostyczne
5h – WWO – osoby wysoko wrażliwe
-
- Definicja WWO
- Wysoka wrażliwość a badania naukowe
- Osoba wysoko wrażliwa w gabinecie
5h – Poradnictwo psychologiczne
-
- Definicja wsparcia psychologicznego
- Wyzwania etapów rozwojowych
- Kiedy i dla kogo poradnictwo psychologiczne?
- Wybrane metody pomocy stosowane w zakresie poradnictwa
Aleksandra Sobieska
5h – Zaburzenia osobowości – SCID-5-PD
-
- Omówienie kryteriów diagnostycznych zaburzeń osobowości klastra A, B, C
- Prezentacja na materiale filmowym prototypów poszczególnych zaburzeń osobowości
- Prezentacja nagrania badania SCID-5-PD
- Ćwiczenie praktyczne z wykorzystaniem SCID-5-PD – próba oceny wypowiedzi odgrywanego pacjenta pod kątem występowania poszczególnych objawów zaburzeń osobowości
Jagoda Paprocka
5h – Rozwój dziecka i zaburzenia rozwojowe
-
- Dziecko czy rodzic jako klient? Omówienie specyficznych warunków diagnozy i psychoterapii dzieci i młodzieży w kontekście współdziałania z opiekunami.
- Rozwój poznawczy dziecka w pierwszych latach życia – przedstawienie różnych koncepcji.
- Proces diagnostyczny – kroki diagnostyczne i dobre praktyki.
- Niepełnosprawność umysłowa – opis, diagnoza i zaburzenia współwystępujące.
- Spektrum autyzmu – diagnoza różnicowa z innymi zaburzeniami rozwojowymi.
5h – Zaburzenia eksternalizacyjne
-
- Tradycyjna typologia zaburzeń u dzieci – eksternalizacyjnych i internalizacyjnych.
- Diagnoza różnicowa – ADHD, ODD czy CD? Oddziaływania środowiskowe i techniki behawioralne.
- Zaburzenia lękowe dzieci i młodzieży – diagnoza i oddziaływania terapeutyczne.
- OCD dzieci i młodzieży – diagnoza i oddziaływania terapeutyczne.
- Kryzysy rozwojowe, sytuacyjne i środowiskowe.
5h – zaburzenia internalizacyjne
-
- Zaburzenia psychiczne wywołane kryzysem (traumą) – ASD, PTSD i zaburzenie adaptacyjne. Diagnoza różnicowa i oddziaływania terapeutyczne.
- Diagnoza depresji u dzieci i młodzieży – obraz kliniczny i różnicowanie od innych zaburzeń.
- ChAD u dzieci i młodzieży – badania i rozpoznanie.
- Inne zaburzenia rozpoczynające się zwykle w okresie dzieciństwa i dojrzewania – mutyzm wybiórczy, zaburzenia tikowe, moczenie i zanieczyszczanie się.
- Rozwijające się mechanizmy zaburzeń osobowości u młodzieży – rozpoznanie.
Marta Kowalska
5h – zaburzenia odżywiania
-
- Wprowadzenie teoretyczne dotyczące zaburzeń odżywiania
- Diagnoza różnicowa
- Narzędzia wykorzystywane w pracy z pacjentami z zaburzeniami odżywiania
- Ćwiczenia praktyczne
Zuzanna Pacześniak
Self-care dla psychologa
1. Jak zadbać o siebie i swoje zdrowie psychiczne pracując w zawodach
związanych z udzielaniem pomocy psychologicznej?
2. Moje granice i potrzeby w pracy zawodowej.
3. Self practice i self reflection – czyli słowo wstępne o pracy własnej
4. Self-compassion, czyli o trudnych emocjach w sytuacji pomagania
innym i jak z nimi pracować