Jak przeprowadzić dobry wywiad psychologiczny i nie wystraszyć klienta/pacjenta?

Byłam na drugim lub trzecim roku studiów psychologicznych, kiedy to miałam zajęcia z podstaw diagnozy psychologicznej. Były to niezwykle ciekawe zajęcia, musze przyznać, że to one rozbudziły moją pasję do diagnozy psychologicznej i właściwie do samej psychologii. Jednak nie spodziewałam się, że te zajęcia będą miały tak przerażające zaliczenie, a mianowicie trzeba było przeprowadzić wywiad z jakąś osobą dotyczącą stresu, zrobić z tego transkrypcję i wyciągnąć wnioski. Okej, do tematu jak zawsze podeszłam zadaniowo – znalazłam osobę, z którą mogłam przeprowadzić wywiad. Wydawało mi się, że będzie to banalnie proste, w końcu wywiad to zwykła rozmowa. W dniu, w którym byłam umówiona, zaczęły dobijać się do mnie myśli – ale o czym Ty będziesz rozmawiać, jakie pytania właściwie zadasz. W końcu nerwowo sięgnęłam po książkę dotyczącą stresu, zaczęłam czytać koncepcje Selye’go, Lazarusa i Hobfolla, mózg zaczął mi puchnąć od nadmiaru informacji, a z tyłu głowy zaczęła pojawiać mi się myśl – nic o tym nie wiesz, jak chcesz o tym porozmawiać. Zaczęłam układać na kartce pytania, które brzmiały kompletnie bez sensu, co jeszcze bardziej mnie zestresowało. No ale przyszła na spotkanie umówiona ze mną osoba. Usiadłam, pełna niepokoju zaczęłam z nią rozmawiać, zapytałam – okej, to o jakiej sytuacji stresującej porozmawiamy? Usłyszałam odpowiedź, która nadal dźwięczy mi w uszach – o samobójczej śmierci brata. Oblał mnie zimny pot, ale nie wiedziałam jak mam wyjść z tamtej sytuacji. Po prostu zaczęłam rozmawiać, moje pytania były kompletnie nieadekwatne do sytuacji. Teraz już wiem, że przygotowałam się na rozmowę o stresie, a nie o żałobie. Moje pytania w stylu – co Pani czuła w momencie pogrzebu i zastanawianie się przy tym, czy moja Osoba Badana reprezentuje styl skoncentrowany na zadaniu, emocjach, czy unikaniu były kompletnie bez sensu. Ten wywiad nagrałam na potrzeby transkrypcji i mniej więcej raz w roku odtwarzam go sobie. Za każdym razem myślę – ale byłaś durna, jak mogłaś zadawać takie pytania. Było tam więcej wszystkich yyyy, eeee, iiii niż poprawnie gramatycznie złożonych zdań. Wywiad w końcu przerwałam. Po mniej więcej pół godziny brakło mi słów, a moja rozmówczyni była przepełniona emocjami, z którymi ja nie wiedziałam co mam zrobić. Ona płakała, ja płakałam, kompletna katastrofa. Totalnie nie wiedziałam co mam zrobić, słowa utknęły mi w gardle, a każde zadawane przeze mnie pytanie wydawało mi się bez sensu. 

Wtedy też postanowiłam, że przed każdą następną rozmową/wywiadem w kontekście psychologicznym, usiądę i przygotuje się na wszystkie możliwości. I w związku z tym zaczęłam czytać ogromną ilość książek, zebrałam tony notatek na temat praktycznie każdego zaburzenia, co więcej, kiedy już zaczęłam pracować jako psycholog, stworzyłam sobie checklisty pytań, które muszę zadać pacjentowi, w przypadku którego mam hipotezę dotyczącą jakiegoś zaburzenia. Naprawdę miałam przygotowane checlisty pod tytułem – o co zapytać pacjenta, u którego podejrzewam, że może przejawiać np. fobię społeczną. Wiesz do czego to doprowadziło? Oczywiście do tego, że stresowałam się jeszcze bardziej, a moja praca i rozmowy z pacjentami bywały kompletnie sztuczne. Wywiad czy rozmowa psychologiczna nie jest odhaczaniem punktów z listy. Na szczęście dosyć szybko oprzytomniałam i dosyć szybko moja koleżanka, która jest bardziej doświadczonym psychologiem trzepnęła mnie w głowę. Dziś wiem, że metodą prób i błędów nauczyłam się w miarę przyzwoicie prowadzić wywiad psychologiczny. Myślę, że w miarę przyzwoicie, ponieważ nie ma chyba granicy i nie ma namacalnego dowodu na to, kiedy ktoś dobrze przeprowadza wywiad. W każdym razie, obecnie podchodzę do każdego takiego wywiadu na luzie, bez checlisty, bez jakiegoś obciążenia i założenia. Przychodzi klient/pacjent i taki wywiad jest po prostu rzeką, z której ja wiem w jaki sposób mogę wydobyć najwięcej informacji

Najgorsze co może przytrafić się na początku drogi zawodowej to zwątpienie we własne kompetencje i lęk przed każdym spotkaniem z nowym klientem/pacjentem, albo obawa przed tym, że nie wie się co się robi w gabinecie. Inną, bardzo ważną kwestią jest również to, że nasza praca powinna być efektywna, w końcu klienci/pacjenci przychodzą do nas po coś, a nie po to, żeby nasza rozmowa z nimi była pogaduszkami przy kawie, dlatego też ciągłe rozwijanie naszych kompetencji jest tak szalenie ważne. 

Nazywam się Natalia Popławska i jestem psychologiem, specjalistką diagnozy psychologicznej, psychoterapeutką poznawczo-behawioralną, nauczycielem akademickim, psychoedukatorką i właścicielką Centrum Pomocy Psychologicznej we Wrocławiu i w Świdnicy. Od kilku lat pracuję w swoim prywatnym gabinecie, gdzie głównie prowadzę sesje terapeutyczne oraz prowadzę procesy diagnostyczne np. diagnozę osobowości. To wszystko przeplatam z pracą na uczelniach, gdzie uczę głównie z zakresu diagnozy psychologicznej oraz psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Do tej pory zajęcia prowadziłam na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu, w Dolnośląskiej Szkole Wyższej oraz Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University. Prowadzę również szkolenia z podobnego zakresu, w których udział biorą najczęściej psychoterapeuci i psycholodzy kliniczni. Od kilku miesięcy prowadzę swój profil na TikToku, gdzie dzielę się wiedzą psychologiczną, zebrałam społeczność liczącą przeszło 20 tys osób, a jeden z moich filmików obejrzało ponad milion ludzi. I to właśnie psychoedukacja oraz wdrażanie w świat psychologii zarówno mniej doświadczonych, jak i bardzo doświadczonych psychologów jest moją największą pasją, dlatego też zapraszam Cię na różne moje szkolenia i warsztaty, których bazę cały czas rozwijam.

Zerknij na opinie osób, które brały udział w organizowanych przeze mnie praktykach

Jeśli odczuwasz lęk przed każdym spotkaniem z klientem/pacjentem w gabinecie psychologa, to przygotowane przeze mnie szkolenie, może być dla Ciebie bardzo wartościowe

Tak bardzo chciałabym na początku swojej pracy zawodowej mieć taką wiedzę i doświadczenie jak teraz. Jednak oczywiście było to niemożliwe, obecnie na swoim koncie mam tysiące odbytych rozmów, które wzbogaciły mój warsztat pracy. Natomiast doświadczenie to jedna sprawa, ono niejako samo się zdobywa poprzez naszą pracę, ale zdobywanie odpowiedniej wiedzy, jest zupełnie inną historią. Po latach mam poczucie, że ja czytając całą tonę książek, którą pochłaniałam rozwijając swoją wiedzę na temat wywiadu wiele straciłam. Straciłam coś, co mogłabym poniekąd nazwać intuicją zawodową, a nabrałam sztywności i odhaczałam checklisty.
To czego mi zabrakło i na studiach i na początku mojej drogi zawodowej, to przestrzeń do zadawania pytań oraz osoby, która dałaby mi najbardziej praktyczne wskazówki, ale również kogoś, kto wzmocniłby moje poczucie kompetencji.
Dlatego też powstało to szkolenie, na którym w ciągu 5 godzin przede wszystkim chce merytorycznie pokazać Ci jak powinien wyglądać wywiad psychologiczny, ale również postaram się, żebyś nabrał/a większego poczucia własnych kompetencji. Na szkoleniu poznasz konkretne sposoby przeprowadzania wywiadu, ale również opowiem Ci o własnym doświadczeniu i wypracowanych przez lata metodach rozmowy z pacjentem/klientem, dzięki czemu zdecydowanie łatwiej będzie Ci prowadzić rozmowy w gabinecie psychologicznym. Na szkoleniu będziesz mógł/mogła zadać każde nurtujące Cię pytanie, a ja chętnie na nie odpowiem.

Poza uczestnictwem w szkoleniu, otrzymasz:

  • Certyfikat uczestnictwa potwierdzający zdobyte przez Ciebie umiejętności,
  • Prezentację ze szkolenia, na której będą same konkrety.

Jeśli chcesz do każdej rozmowy psychologicznej podchodzić z podniesionym czołem, to skorzystaj z tego szkolenia

Szkolenie, które będzie odbywało się 28 czerwca 2024, na platformie ClickMeeting w godzinach 15-20 kosztuje 297 zł, natomiast 10 czerwca koszt szkolenia wzrośnie! Takie szkolenie to cena właściwie dwóch przyjętych przez Ciebie pacjentów, lub 3/4 książek z zakresu wywiadu psychologicznego, więc w pewnym sensie możesz potraktować takie szkolenie jak inwestycje, szczególnie jeśli masz poczucie, że brak wiedzy w tym zakresie hamuje Cię przed podjęciem przez Ciebie pracy.

Oferta specjalna

Zapisz się do newslettera, aby uzyskać dostęp do specjalnej zniżki (tylko dla zapisanych).

Możesz też kupić dostęp wyłącznie do tego szkolenia, ale ominie Cię oferta specjalna.